نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند فرهنگ تمدنی ایران اسلامی باید الگوی جهانی شود اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم) خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد دعوت بانوان نخبه کشور از مردم برای مشارکت در انتخابات اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش چهارم) پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟ نامه‌نگاری‌ها برای فرزند دزدیده‌شده حسین قبادی، مباشر املاک آستان‌قدس‌رضوی، در ۸۰ سال پیش | دختری که هرگز پیدا نشد مادر باش و کارآفرین شو توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات
سرخط خبرها
توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات

توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات

  • کد خبر: ۲۳۴۲۲۲
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
سرمایه‌گذاری آموزشی و توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار، پس‌اندازی است که در بلندمدت به ارتقای توسعه اجتماعی آنان منجر می‌شود؛ موضوعی که در دولت سیزدهم به طور جدی دنبال شده و مسیر تحقق آن هموار شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که بانوان سرپرست‌خانوار، به همان نسبت که در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دارند، در حوزه‌های مختلف، بسیار مستعد و پرانگیزه ظاهر می‌شوند؛ لذا هرگونه سرمایه‌گذاری آموزشی و توانمندسازی برای این گروه به‌مثابه پس‌اندازی است که در بلندمدت به ارتقای توسعه اجتماعی خواهد انجامید؛ بر مبنای همین باور، در دولت سیزدهم آموزش، توانمندسازی اقتصادی و اشتغالزایی زنان سرپرست‌خانوار مورد توجه معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده قرار گرفته است.

زنان سرپرست‌خانوار به صورت ویژه به امنیت محیط شغلی نیاز دارند. معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در تنظیم کارنامه ارزیابی عملکرد برای متولیان اجرای طرح، به این مؤلفه توجه کرده است و در این راستا طرح ملی شبکه کسب‌و‌کار پایدار خانواده‌محور، از طریق تفاهم‌نامه با مراکز ارائه‌دهنده خدمات و تبیین نمودار گردش کار اجرایی طرح، با رویکرد هم‌افزایی به اجرا درآمد.

زنجیره تأمین و ارزش در راستای ایجاد اشتغال پایدار، نیاز به رصد و نظارت بر شبکه کسب و کار خانواده‌محور و شناسایی زنان کارآفرین پیشران و فعال اقتصادی را ضرورت بخشید که در این رابطه امکان توسعه مشاغل زنان در کارگروه‌های تخصصی مشاغل مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در حین و پس از اجرای طرح، نقاط ضعف و قوت، به وسیله گزارش آماری و تصویری تحلیل و بررسی شد که نتیجه این فرآیند، تولید بانک اطلاعاتی کارآفرینان کشور بود.

ضمن شناسایی زنان کارآفرین برتر هر استان، زمینه لازم برای برگزاری همایش ملی اشتغال‌آفرینی زنان فراهم شد که در راستای آن موانع تولید و اشتغال در حوزه‌های مختلف شناسایی و به رئیس جمهور اعلام شد. این برنامه با پیش‌بینی‌های آموزش و اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار همراه بود و از طریق آن ظرفیت‌سازی اعتباری نظیر تسهیلات برای ایجاد اشتغال سه‌ساله زنان سرپرست خانوار محقق شد.

مشکل عمده بسیاری از زنان کارآفرین، محدودیت منابع است. در این خصوص، با استفاده از امکانات بنیاد برکت در راستای طرح شمسا، تخصیص میزان تسهیلات ارزان به کارآفرینان این طرح ارتقا یافت؛ همچنین نیاز به وحدت رویه و ارتقای سطح کیفی آموزش در خصوص آموزش‌های تخصصی، موجب ایجاد پنجره واحد در پایگاه رفاه ایرانیان شد.

از آنجا که بخشی از اشتغال زنان سرپرست خانوار مربوط به فروش کالاست؛ معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در راستای توسعه فضای کسب و کار دیجیتال، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به ایجاد درگاه‌های فروش مجازی کرد.

اعطای وام و تسهیلات به زنان سرپرست خانوار دهک ۱ تا ۵

دولت سیزدهم همچنین دختران بدسرپرست را در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار داد و طرح توانمندسازی آنها در برخی استان‌ها اجرا شد. همچنین طرحی در راستای توان‌افزایی زنان دارای معلولیت به اجرا درآمد که حمایت از کارگاه‌های تولیدی خانگی نظیر تولید تراش سنگ‌های قیمتی، بسته‌بندی خشکبار و گیاهان دارویی، از جمله طرح‌های حمایتی در حوزه اشتغال بانوان سرپرست خانوار به شمار می‌رود.

علاوه بر این، دولت تسهیلات ویژه برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفت، اما بسیاری از آنان به دلیل عدم دسترسی به ضامن از دریافت وام‌های خوداشتغالی محروم می‌ماندند. در همین راستا صندوق‌های ضمانت برای ایجاد اشتغال بانوان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی در دهک‌های ۱ تا ۵ پیش‌بینی و ایجاد شد.

در خصوص توجه به زنان و اشتغالزایی در دولت سیزدهم انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مهمترین اقدامات در این رابطه را اینگونه تشریح کرد که در دولت، لایحه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به آیین‌نامه‌ای ختم شده است، گفت: در همین راستا پنجره واحد و سامانه‌ای برای آن تعیین شد تا از طریق این سامانه همه خدمات و حمایت‌های زنان سرپرست خانوار به صورت یکپارچه صورت بگیرد و وضعیت زنان‌سرپرست خانوار بهتر رصد شود تا بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه هیات دولت، تمامی بانک‌ها موظف هستند که از سوی دولت، ضمانت زنان سرپرست خانه دار را اعمال کنند و تسهیلات را در اختیار زنان سرپرست خانوار دهک‌های ۱تا ۵ قرار دهند.

از سوی دیگر زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد نیز مشمول آموزش در طرح توانمندسازی شدند و سازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه‌مند در حوزه مسائل زنان و خانواده، با هدف توسعه هم‌افزایی منابع و امکانات از طریق تفاهم‌نامه برای اجرای برخی طرح‌ها در راستای ارتقای منزلت زن و تحکیم خانواده به عنوان مجری همکار وارد صحنه شدند.

در حوزه پشتیبانی نیز ایجاد صندوق ضمانت که عملاً در آن دولت ضامن زنان سرپرست خانوار می‌شود؛ از جمله نکات مثبت دولت سیزدهم بوده است.

ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار در دولت سیزدهم

معرفی ضامن برای دریافت تسهیلات همواره یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد دارند با استفاده از آن کسب و کاری راه اندازی کنند که در این میان زنان سرپرست خانوار همواره با مشکلاتی مواجه بوده اند؛ اما آنطور که مشخص است، با راه‌اندازی و ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، بخش زیادی از مشکلات دریافت تسهیلات این خانواده‌ها رفع شده است.

الهام ساوالان پور مدیرکل فرهنگی اجتماعی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این خصوص تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در سفر‌های استانی رئیس جمهور و هیات همراهشان، به ما انعکاس پیدا می‌کرد، بحث نداشتن ضامن برای دریافت تسهیلات و وام توسط بانوان بود؛ به ویژه بسیاری از خانم‌هایی که برای دریافت وام‌های خرد اشتغال و راه اندازی یک کسب و کار خرد به بانک معرفی می‌شدند، به دلیل نداشتن ضامن از دریافت تسهیلات محروم می‌شدند و موفق به راه اندازی فعالیت اقتصادی نمی‌شدند.

در این میان رئیس دولت سیزدهم نیز پیگیری مستمر نظام مسائل زنان و به روز کردن آن از سوی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده را ضروری و منظومه فکری و اندیشه‌ای رهبری معظم انقلاب اسلامی را بهترین مبنا برای سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات این معاونت در پیگیری مسائل این حوزه می‌دانست؛ تا جایی که برای پیگیری نظام مسائل زنان و به روز کردن آن از سوی معاونت زنان دستورات لازم را ارائه کرده بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.